Curs 1 - Introducere

1. Ce este o retea de calculatoare?

Termenul retea de calculatoare are cel putin doua utilizari distincte:
  1. mai multe calculatoare, impreuna cu un sistem (hard+soft) de comunicatii
  2. un sistem de calcul, bazat pe o retea in sensul 1, dar comportandu-se ca un sistem unitar (de exemplu, prezinta aceleasi conturi de utilizatori pe toate calculatoarele)

2. Problemele abordate in curs:

  1. Realizarea infrastructurii pentru comunicatii:
  2. Aplicatii (de comunicatie) in retea:
  3. Elemente de sisteme de operare in retea:

3. Deziderate pentru infrastructura de comunicatie:

Dupa nr. de receptori:

Dupa existenta unei conexiuni:

Alte deziderate:

4. Interfata de programare (API) Socket BSD

socket = capat de cale de comunicatie

API-ul este conceput sa fie independent de tipul exact al retelei (poate functiona pe retele IP, IPX, local pe unix, etc.)

Creare:
socket(proto_family, type, protocol)
creaza un socket. Tipuri:

  1. SOCK_STREAM: conexiune punct la punct, livrare sigura, cu pastrarea ordinii, transmisie fara erori. Functii: bind(), listen(), accept(), connect(), send(), write(), recv(), read(), shutdown(), close(). Implementare IP prin protocolul TCP.
  2. SOCK_DGRAM: datagrame punct la punct sau difuziune (posibilitati limitate), transmisie fara erori; livrarea nu e sigura si nici ordinea garantata. Functii: bind(), recvfrom(), sendto(), close()
  3. SOCK_RAW: acces direct la infrastructura; ex. in implementarea comenzii ping

5. Adresarea in internet

Adresa IP:

Numarul portului:


Retele de calculatoare
7 Oct 2004
Radu-Lucian LUPSA