Planul strategic al Facultăţii de Matematică şi Informatică pentru perioada 2016-2020

1. Context general

Facultatea de Matematică şi Informatică (FMI) are în acest moment o poziţie importantă în Universitate, atât din perspectiva numărului de studenţi şi a realizărilor obţinute în cercetare ştiinţifică, dar şi datorită stabilităţii financiare pe termen scurt, mediu şi lung. Cu aproape 2400 de studenţi FMI este una dintre primele cinci facultăţi ale universităţii, iar din perspectiva realizărilor în cercetarea ştiinţifică domeniul Matematică este singurul domeniu al ştiinţei din ţară prezent în toate cele trei clasamente relevante din domeniul universitar (Shanghai, US News and World Report şi QS).

Din această perspectivă, planul strategic al FMI îşi propune să consolideze rezultatele obţinute şi scopurile strategice care au adus facultatea aici (a se vedea planul strategic 2012-2016) precum şi să dezvolte direcţii noi de dezvoltare. Planul strategic 2016-2020 se bazează pe Planul strategic 2016-2020 al UBB aprobat de Senatul universitar, pe Planul managerial al decanului şi pe sugestiile şi ideile reieşite din analizele Consiliului facultăţii.

2. Direcţii strategice

I. Educaţie

  • Ajustarea permanentă a programelor de studiu (şi a disciplinelor componente) la standarde europene şi la cerinţele pieţei muncii;
  • Creşterea numărului de studenţi buni şi foarte buni la nivel Licenţă şi o popularizare mai eficientă (mai ales internaţională) a programelor de studiu e care facultatea le oferă;
  • Creşterea numărului de studenţi de la specializările de Master;
  • Creşterea numărului de studenţi-doctoranzi pe cele două domenii (Matematică şi Informatică);
  • Creşterea numărului de doctorate în co-tutelă. Creşterea numărului de doctorate în colaborare cu mediul de afaceri;
  • Creşterea numărului de studenţi străini la toate componentele învăţământului universitar (Licenţă, Master, Şcoala doctorală);
  • Realizarea dublei specializări Matematică-Informatică pe o structura de 240 credite (4 ani/8 semestre);
  • Dezvoltarea studiilor postuniversitare de Matematică şi lansarea unor programe postuniversitare de Informatică (prin colaborare cu industria);
  • Dezvoltarea unor programe de Life-Long-Learning funcţie de nevoile pieţei muncii;
  • Sprijinirea programelor de studiu ale liniilor maghiară şi germană;
  • Modernizarea metodelor de predare la cursuri, laboratoare şi seminarii, perfecţionarea formelor de evaluare, formarea continuă şi îmbunătăţirea prestaţiei personalului;
  • Parteneriat eficient şi corect cu reprezentanţii aleşi ai studenţilor şi asociaţiile acestora;
  • Generalizarea evaluării cursurilor de către şi a evaluărilor inter-colegiale.

II. Cercetarea ştiinţifică

  • Consolidarea şi dezvoltarea activităţilor centrelor şi grupurilor de cercetare din facultate şi focalizarea sprijinului logistic şi financiar pe cercetarea de excelenţă;
  • Creşterea numărului de publicaţii în reviste şi edituri de prestigiu din ţară şi străinătate;
  • Creşterea prestigiului ştiinţific al revistelor Studia Mathematica, Studia Informatica. Mathematica, Fixed Point Theory, prin accederea in baze de date internaţionale de tipul Web of Science Thomson Reuters, Scopus, etc;
  • Creşterea surselor alternative de finanţare prin obţinerea de granturi naţionale şi în special internaţionale;
  • Organizarea acelor manifestări ştiinţifice internaţionale deja tradiţionale în facultate (ICNODEA, NAAT, KEPT) sau a altora noi, pe domenii noi în care există expertiză de înalt nivel în facultate;
  • Creşterea schimburilor ştiinţifice internaţionale şi atragerea la facultate a unor noi colaborări cu personalităţi ştiinţifice importante din domeniul Matematică şi Informatică;
  • Creşterea impactului activităţilor de cercetare asupra activităţii didactice şi asupra societăţii, sporirea caracterului multi, inter şi trans-disciplinar;
  • Impulsionarea activităţilor de cercetare ştiinţifică;
  • Utilizarea la un nivel performant (ştiinţific şi financiar) a infrastructurii de cercetare de care facultatea dispune, în special prin Centrul de High Performance Computing.

III. Management şi servicii suport. Internaţionalizare

  • Realizarea unui management eficace, performant şi eficient prin colaborarea dintre structura executivă de conducere, Consiliul facultăţii şi Consiliile departamentelor, cu participarea reprezentanţilor facultăţii în Senat şi în structurile de conducere de la nivelul universităţii. Dezvoltarea sistemului de evaluare academică şi a managementului strategic;
  • Dezvoltarea infrastructurii facultăţii;
  • Consolidarea imaginii interne şi externe a Facultăţii de Matematică şi Informatică;
  • Intensificarea cooperărilor internaţionale pe zona didactică şi ştiinţifică. Consolidarea activităţilor ce ţin de programul Erasmus + şi programul CEEPUS;
  • Îmbunătăţirea activităţilor din Biblioteca de Matematică şi Informatică;
  • Politici de resurse umane şi financiare riguroase la nivelul facultăţii şi a departamentelor, bazate pe criterii de eficienţă şi performanţă;
  • Continuarea aducerii la facultate pe poziţii didactice/cercetare a unor tineri specialişti care au dovedit realizări certe in cercetarea ştiinţifică;
  • Selectarea pe criterii de competenţa a cadrelor didactice şi a profesorilor asociaţi. Creşterea numărului de “visiting professor” de prestigiu;
  • Evaluarea periodică a activităţii cadrele didactice titulare din Motivarea adecvată (financiară, în primul rând) a celor mai implicaţi dintre aceştia.

3. Indicatori de performanţă

Educaţie

Obiective Indicatori
Ajustarea permanentă a programelor de studiu (şi a disciplinelor componente) la standarde europene şi la cerinţele pieţei muncii
  • număr programe de studiu supuse evaluării şi analizei de conţinut
  • număr de programe cu participare sau interacţiune cu companiile
Creşterea numărului de studenţi buni şi foarte buni la nivel Licenţă printr-o selecţie mai riguroasă (în continuare pe bază de concurs de admitere) a candidaţilor şi o popularizare mai eficientă (mai ales internaţională) a programelor de studiu pe care facultatea le oferă.
  • număr de studenţi înscrişi la concursul Mate-Info UBB
  • număr de studenţi înscrişi la admiterea nivel licenţă
  • număr de elevi olimpici înscrişi la admitere
  • număr de studenţi care finalizează studiile de licenţă
Creşterea numărului de studenţi de la specializările de Master prin sporirea atractivităţii acestora, în special prin colaborări cu industria.
  • număr de studenţi înscrişi la admiterea la Masterat
  • număr de studenţi care finalizează masteratul
Creşterea numărului de studenţi-doctoranzi pe cele două domenii (Matematică şi Informatică) pe care facultatea le coordonează, prin atragerea celor mai buni absolvenţi de Master din toată ţara.
  • număr de studenţi înscrişi la admiterea la doctorat
  • număr de studenţi înscrişi la admiterea la doctorat din afara facultăţii
Creşterea numărului de doctorate în co-tutelă sau în parteneriat cu parteneri puternici din Europa, America de Nord şi Asia. Creşterea numărului de doctorate în colaborare cu mediul de afaceri
  • număr de doctorate în co-tutelă
  • număr de doctorate în parteneriat cu industria
Creşterea numărului de studenţi străini la toate componentele învăţământului universitar (Licenţă, Master, Şcoala doctorală) atât pe domeniul Matematică cât mai ales pe Informatică.
  • număr de studenţi internaţionali din zona UE înscrişi full-time
  • număr de studenţi internaţionali din zona non-UE înscrişi full-time
  • număr de studenţi Erasmus
  • număr de studenţi veniţi prin alte schimburi internaţionale
Dezvoltarea studiilor postuniversitare de Matematică şi lansarea a cel puţin un program postuniversitar de Informatică (prin colaborare cu industria).
  • număr de programe postuniversitare sau de conversie realizate
  • număr de candidaţi înscrişi la programe de conversie sau postuniversitare
Dezvoltarea unor programe de Life Long Learning funcţie de nevoile pieţei muncii.
  • număr de programe de tip Life-Long-Learning desfăşurate
  • număr de participanţi la programe LLL
Sprijinirea programelor de studiu ale liniilor maghiară şi germană, în scopul consolidării şi dezvoltării acestora.
  • număr de studenţi înscrişi la toate nivelurile în programele de studiu în limba maghiară şi limba germană
  • număr de studenţi ce finalizează studiile la programe studiu în limba maghiară şi limba germană
Modernizarea metodelor de predare la cursuri, laboratoare şi seminarii, perfecţionarea formelor de evaluare, formarea continuă şi îmbunătăţirea prestaţiei personalului didactic (folosirea experienţelor internaţionale câştigate prin programele Erasmus şi Erasmus+) cu accent pe interdisciplinaritate şi aplicabilitate.
  • număr de experienţe pozitive rezultate din evaluarea cursurilor şi evaluarea inter-colegială
  • număr de vizite didactice de tip Erasmus cu eficienţa pe partea modernizării metodelor de lucru cu studenţii
Realizarea dublei specializări Matematică-Informatică pe o structura de 240 credite (4 ani/8 semestre).
  • număr duble specializări realizate
Parteneriat eficient şi corect cu reprezentanţii aleşi ai studenţilor şi asociaţiile acestora pe programe şi proiecte ce contribuie la îmbunătăţirea pregătirii profesionale a studenţilor şi aduc un plus de imagine pozitivă facultăţii.
  • număr activităţi comune cu studenţii şi organizaţiile acestora dedicate îmbunătăţirii activităţilor didactic şi de servicii din facultate
  • număr activităti de tip extra-curricular dedicate creşterii prestigiului facultăţii şi unei mai bune imagini a acesteia (caravana Mate-Info UBB, etc.)
Generalizarea evaluării cursurilor de către studenţi (prin creşterea semnificativă a studenţilor implicaţi) şi a evaluărilor inter-colegiale şi utilizarea acestui indicator în îmbunătăţirea activităţii didactice)
  • număr studenţi implicaţi în evaluarea cursurilor
  • număr activităţi evaluate în mod semnificativ

Cercetare ştiinţifică

Consolidarea şi dezvoltarea activităţilor centrelor şi grupurilor de cercetare din facultate şi focalizarea sprijinului logistic şi financiar pe cercetarea de excelenţă.
  • număr centre de cercetare atestate UBB
  • număr grupuri de cercetare atestate la nivel de facultate
Creşterea numărului de publicaţii în reviste şi edituri de prestigiu din ţară şi străinătate
  • număr publicaţii ştiinţifice cotate Web of Science şi BDI
  • număr publicaţii ştiinţifice în reviste de prim rang (zona galbenă şi roşie)
Creşterea prestigiului ştiinţific al revistelor Studia Mathematica, Studia Informatica. Mathematica, Fixed Point Theory, prin accederea in baze de date internaţionale de tipul Web of Science Thomson Reuters, Scopus, etc.
  • număr publicaţii cotate Web of Science sau Scopus
  • număr lucrări publicate în revistele facultăţii
Creşterea surselor alternative de finanţare prin obţinerea de granturi naţionale şi în special internaţionale
  • număr granturi interne UBB obţinute
  • număr granturi naţionale obţinute
  • număr granturi internaţionale obţinute
Organizarea acelor manifestări ştiinţifice internaţionale deja tradiţionale în facultate (ICNODEA, NAAT, KEPT) sau a altora noi, pe domenii noi în care există expertiză de înalt nivel în facultate.
  • număr manifestări ştiinţifice internaţionale organizate în facultate
  • număr manifestări ştiinţifice naţionale organizate în facultate
  • număr participanţi la manifestările ştiinţifice organizate în facultate
Creşterea schimburilor ştiinţifice internaţionale şi atragerea la facultate a unor noi colaborări cu personalităţi ştiinţifice importante din domeniul Matematică şi Informatică.
  • număr vizite ştiinţifice realizate în afară la universităţi de prestigiu
  • număr de vizite ştiinţifice primite la facultate
  • număr noi colaborări ştiinţifice lansate în această perioadă
Creşterea impactului activităţilor de cercetare asupra activităţii didactice şi asupra societăţii, sporirea caracterului inter şi trans-disciplinar
  • număr cursuri care utilizează cele mai noi rezultate din cercetarea ştiinţifică a cadrelor didactice
  • număr de cursuri cu tentă inter, trans şi multi-disciplinară
Impulsionarea activităţilor de cercetare ştiinţifică studenţească (pentru care există deja rezultate excelente),

prin participarea la concursuri şi la manifestări ştiinţifice adecvate (naţionale şi Internaţionale)

  • număr studenţi implicaţi în activităţi de cercetare ştiinţifică
  • număr studenţi participanţi la sesiunile de comunicări ştiinţifice studenţeşti
  • număr studenţi participanţi la competiţia de burse de performanţă a UBB
  • număr studenţi participanţi în echipe de cercetare şi granturi ale facultăţii
Utilizarea la un nivel performant (ştiinţific şi financiar) a infrastructurii de cercetare de care facultatea dispune, în special prin Centrul de High Performance Computing
  • număr de proiecte obţinute
  • număr de publicaţii realizate
  • volumul finanţărilor atrase

Management şi servicii suport. Internaţionalizare

Realizarea unui management eficace, performant şi eficient prin colaborarea dintre structura executivă de conducere, Consiliul facultăţii şi Consiliile departamentelor, cu participarea reprezentanţilor facultăţii în Senat şi în structurile de conducere de la nivelul universităţii.
  • număr de cadre didactice implicate în procesul de conducere
  • număr de activităţi realizate în colaborare cu comisiile Consiliului facultăţii
Dezvoltarea sistemului de evaluare academică şi a managementului strategic.
  • număr de cadre didactice evaluate
  • număr de persoane implicate în conducerea sau coordonare activităţilor ce ţin de managementul strategic
Dezvoltarea infrastructurii facultăţii, cu accent special pe realizarea unei clădiri a facultăţii şi/sau extinderea semnificativă a spaţiilor existente. Modernizarea sălilor de curs, seminar şi a laboratoarelor facultăţii şi prin colaborare cu mediul de afaceri.
  • număr de spaţii didactice şi administrative realizate sau obţinute
  • număr de săli modernizate
Consolidarea imaginii interne şi externe a Facultăţii de Matematică şi Informatică.
  • număr de accesări ale paginii web
  • număr de broşuri şi filme de prezentare realizate şi distribuite
Intensificarea cooperărilor internaţionale pe zona didactică şi ştiinţifică. Consolidarea activităţilor ce ţin de programul Erasmus + şi programul CEEPUS.
  • număr de mobilităţi studenţeşti realizate
  • număr de mobilităţi didactice realizate
  • număr de mobilităţi staff realizate
Îmbunătăţirea activităţilor din Biblioteca de Matematică şi Informatică, (prin continuarea înzestrării Bibliotecii de Matematică şi Informatică cu cărţi şi reviste de specialitate). Trecerea la un sistem de Poartă magnetică.
  • număr de abonamente noi pentru reviste realizate
  • număr de cărţi noi achiziţionate
  • sistem poartă magnetică achiziţionat
Politici de resurse umane şi financiare riguroase la nivelul facultăţii şi a departamentelor, bazate pe criterii de eficienţă şi performanţă.
  • număr posturi didactice scoase la concurs
  • situaţia financiară a departamentelor
  • număr posturi de cercetare scoase la concurs
Continuarea aducerii la facultate pe poziţii didactice/cercetare a unor tineri specialişti care au dovedit realizări certe in cercetarea ştiinţifică.
  • număr cadre didactice tinere (cu doctorat în ultimii 3-4 ani) atrase spre departamente
  • număr cercetători atraşi pe zona de contracte de cercetare obţinute
Selectarea pe criterii de competenţa a cadrelor didactice şi a profesorilor asociaţi. Creşterea numărului de “visiting professor” de prestigiu.
  • număr de visiting professor atraşi
  • număr profesori asociaţi invitaţi atraşi
Evaluarea periodică a activităţii cadrele didactice titulare din facultate sub aspect didactic, ştiinţific şi al serviciilor către comunitatea academică. Motivarea adecvată (financiară, în primul rând) a celor mai implicaţi dintre aceştia.
  • număr cadre didactice cu calificativ excelent sau foarte bine
  • procente de creştere a veniturilor cadrelor didactice performante din facultate