Universitatea "Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca

Facultatea de Matematică şi Informatică
FISA DISCIPLINEI

Analiza şi proiectarea programelor Computer programms analysis and design
Cod
Semes-
trul
Ore: C+S+L
Credite
Tipul
Sectia
MI165
4
2+2+0
7
obligatorie
Tehnologie Informatică
(College of Computer Technology)
Cadre didactice indrumatoare Teaching Staff in Charge
Lect. LAZĂR Ioan, ilazar@cs.ubbcluj.ro
Obiective Aims
Dupa insusirea materialului prezentat la aceasta disciplina studentul ar trebui:
* sa realizeze problemele care se ridica in activitatea de dezvoltare a produselor software
* sa inteleaga necesitatea proiectarii programelor in acord cu cerintele utilizatorilor
* sa poata verifica un produs program in urma realizarii lui
* sa poata realiza produse program de dimensiuni medii
* sa aiba deprinderi de folosire a instrumentelor de asistare a activitatii de dezvoltare a programelor
At the end of the course, the student is expected to:
* realise the problems involved in designing and building significant computer systems.
* understand the need to design systems that fully meet the requirements of the intended users
* appreciate the availability of a range of appropriate tools that assist in the development of effective computer systems, and can apply them, as appropriate
Continut
Procesul de dezvoltare a produselor program
* Analiza, proiectarea, codificarea, testarea (verificarea) si documentarea
* Programe mici, medii si respectiv mari - abordare metodica, perfectionarea metodologiei si respectiv abordare pe obiecte (si componente)
Analizarea cerintelor si specificarea programelor
* Specificarea formala a programelor
* Abordari: analiza structurata si extensiile sale, analiza si modelarea datelor orientate pe obiecte si tehnici alternative
* Exemple de programe medii care vor fi reluate si in cursurile urmatoare
Proiectarea si implementarea
* Descompunere functionala --- descompunere orientata pe obiecte
* Programare modulara --- programare orientata pe obiecte
* Proiectarea interfetelor utilizator
* Alegerea limbajelor si a mediilor de programare
* Codificarea
Verificarea programelor
* Analiza statica si dinamica a programelor
* Testare dupa specificatii si dupa textul sursa
* Demonstrarea corectitudinii
Documentarea programelor
Criterii de calitate a produselor program
* Standarde, portabilitate, verificarea formala
Intretinerea programelor
* Costuri si dificultati, factorii care afecteaza intretinerea
Exemple de aplicatii de gestiune
Bibliografie
1. Booch, G.: Object-Oriented Design with Applications, Benjamin Cummings, 1991.
2. Coad, P. and E. Yourdon: Object-Oriented Analysis, Yourdon Press (Prentice-Hall), 2nd edition, 1991.
3. Coad, P. and E. Yourdon: Object-Oriented Design, Prentice-Hall, 1991.
4. Frentiu, M. si B. Parv: Elaborarea programelor: metode si tehnici moderne, ProMedia Cluj-Napoca, 1994.
5. Pressman, Roger S., Software Engineering. A Practitioner's Approach, Third Edition, McGraw-Hill, Inc., 1992.
6. Rumbaugh,J., Blaha,M., Premerlani,W., Eddy,F., Lorenson,W.: Object-Oriented Modelling and Design, Prentice Hall, 1991.
7. Yourdon, E.N. and L.L. Constantine: Structured Design, Prentice Hall, 1979.
8. Documentatii ale produselor: Borland C++, Borland si Turbo Pascal, Microsoft Visual Basic, Microsoft Windows
Evaluare Assessment
In timpul semestrului studentii vor proiecta, implementa, si testa programe de dimensiuni medii. La sfarsitul semestrului vor sustine un examen scris. Nota finala obtinuta se va calcula astfel:
* Activitate laborator: 4 pct
* Examen scris - o problema de programare: 6 pct
* Lab activity: 4 pct
* Written exam - a minicase study: 6 pct